totop

روش های پردازش تصویرچهارشنبه 20, اکتبر 2021

متلب همیارپروژه

روش های پردازش تصویر

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما روش های پردازش تصویر را رایگان یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

 

روش های پردازش تصویر

توجه و روی آوردن به روش های پردازش تصاویر به اوایل سال ۱۹۲۰ باز می گردد، زمانی که عکس های دیجیتال برای اولین بار توسط کابل های زیردریایی از نیویورک به لندن فرستاده شد.با این حال، کاربرد مفهوم پردازش تصویر تا اواسط ۱۹۶۰ گسترش وپیشرفت چندانی نیافت. در  ۱۹۶۰ بود که کامپیوتر های نسل سوم دیجیتال به بازار آمد که می توانست سرعت و حافظه بالای مورد نیاز برای پیاده سازی الگوریتم های پردازش تصویر رافراهم کند.

از آن پس، تجربه در این زمینه گسترش یافت. مطالعات و تحقیقات زیادی در این موضوع در علوم مختلف از جمله : مهندسی،  علوم کامپیوتر، علوم اطلاعات، فیزیک، شیمی، بیولوژی و داروسازی انجام شد.

نتیجه ی این تلاش ها در تکنیک های پردازش تصویر در مسائل مختلف – از بهبود کیفیت و بازیابی تصاویر گرفته تا پردازش اثر انگشت در مسائل تجاری – خود رانشان داد.

در این فصل بر آنیم که تکنیک ها و روش های مختلف پردازش تصویر را معرفی و بررسی کنیم. اما پیش از پرداختن به روش ها ، برخی تعاریف پایه را ذکر خواهیم کرد.

تصویر دیجیتالی:

تصویر به عنوان ترجمه image نشانگر یک شکل دو بعدی می باشد که توسط یک وسیله ی حساس به نور مانند دوربین به وجود آمده باشد. اما picture (عکس) نشانگر هر گونه شکل دو بعدی مانند یک تابلوی نقاشی و یا یک دست نوشته است. مقصود از تصویر دیجیتال ، digital image می باشد.

یک تصویر را می توان توسط تابع دوبعدی f(x,y) نشان داد که در آن x و y را مختصات مکانی و مقدار f در هر نقطه را شدت روشنایی تصویر درآن نقطه می نامند. اصطلاح سطح خاکستری نیز به شدت روشنایی تصاویر مونوکروم (monochrome)  اطلاق میشود . تصاویر رنگی نیز از تعدادی تصویر دوبعدی تشکیل می شود.

زمانی که مقادیر x و y و مقدار f(x,y) با مقادیر گسسته و محدود بیان شوند ، تصویر را یک تصویر دیجیتالی می نامند. دیجیتال کردن مقادیر x و y را Sampling و دیجیتال کردن مقدار f(x,y) را quantization گویند.

برای نمایش یک تصویر M * N از یک آرایه دو بعدی ( ماتریس) که M سطر و N ستون دارد استفاده می کنیم . مقدار هر عنصر از آرایه نشان دهنده ی شدت روشنایی تصویر در آن نقطه است. در تمام توابعی که پیاده سازی می شود ، هر عنصر آرایه یک مقدار ۸ بیتی است که می تواند مقداری بین ۰ و ۲۵۵ داشته باشد. مقدار صفر نشان دهنده ی رنگ تیره   ( سیاه ) و مقدار ۲۵۵ نشان دهنده رنگ روشن ( سفید ) است.

به عنوان مثال تصویر زیر که سایز آن ۲۶۵×۲۸۸ است از یک ماتریس که دارای ۲۸۸ سطر و ۲۶۵ ستون است برای نمایش تصویر استفاده می کند

هر پیکسل از این تصویر نیز مقداری بین ۰ و ۲۵۵ دارد . نقاط روشن مقادیری نزدیک به ۲۵۵ و نقاط تیره مقادیر نزدیک به ۰ دارد. همه ی توابع پردازش تصویر از این مقادیر استفاده کرده و اعمال لازم را بر روی تصویر انجام می دهند.

 تعريف رنگ و ويژگي هاي آن:

براي ارايه ی يك تعريف صحيح از رنگ بايد علاوه بر پديده هاي فيزيكي و قوانين حاكم بر آن، نتيجه ی حاصل از اين پديده هاي فيزيكي كه ذهني مي باشد را نيز در نظر گرفت.

از ديدگاه فيزيكي ايجاد رنگ به ۳ عامل بستگي دارد كه عبارتند از :

۱)منبع نوري كه جسم را روشن مي كند.

۲)جسم كه به وسيله منع نوري روشن مي شود.

۳)چشم و مغز كه رنگ را دريافت مي كند.

اگرچه بهترين دريافت كننده اي كه مي تواند رنگ را بسنجد و در مورد آن دريك لحظه قضاوت نمايد چشم و مغز انسان مي باشد، اما به جز چشم نور ياب هاي ديگري مانند فتو تيوپها و فتوسلها نيز در سنجش  رنگ  توسط دستگاه ها  به كار مي روند. جهت ايجاد رنگ هاي متفاوت، منبع نوري بايد علاوه بر انرژي مناسب، توزيع كافي در طيف مریي بين ۳۸۰ تا ۷۶۰ نانومتر را داشته باشد و مشاهده كننده نيز از بينايي رنگي معمول و نرمالي برخوردار باشد. به علاوه محيط مشاهده نيز از فضاي مناسبي براي تشخيص جسم برخوردار باشد.

بديهي است كه با تغيير هر يك از سه عامل اصلي ايجاد كننده ی رنگ يعني منبع نوري، جسم و مشاهده كننده تغييراتي دررنگ ظاهر شده ايجاد خواهد شد. به سيستم هايي كه بيان و تنظيم رنگ را  ارایه مي دهند ” فضاي رنگ ” گويند. در ادامه به تعريف چند سيستم فضاي رنگ رايج مي پردازيم.

در اینجا آشنایی با پروژه نرم افزار متلب  به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش پردازش تصویر در متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای پروژه پردازش تصویر متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

نویسنده: زهرا رستمی

جهت سفارش پروژه به لینک زیر مراجعه نمایید :
همچنین می توانید برای ارتباط سریعتر با شماره و آیدی تلگرام زیر تماس حاصل کنید :
۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ – آیدی تلگرام : @fnalk

از طریق کلیک برروی آیکن های زیر میتوانید پروژه خود را در تلگرام و یا واتساپ برای ما ارسال کنید:

ثبت سفارش در واتس آپ ثبت سفارش در تلگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی انجام پروژه های برنامه نویسی محفوظ است.