برچسب گذاری روی نمودار و بالابردن قابلیت های گرافیکی نمودارها در متلبیکشنبه 16, آگوست 2020
آشنایی با محیط Matlab
در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.
برچسب گذاری روی نمودار و بالابردن قابلیت های گرافیکی نمودارها در متلب
در رسم نمودار اگر از چندین تابع Plot استفاده شود, در اینصورت این ترتیب با اولین آرگومان تابع Plot دوم تا آخرین رشته تعیین کننده ی آخرین منحنی رسم شده در دستور Plot قبلی ادامه خواهد یافت. به ازای هر دستور figure یا subplot تنها می توان یک دستور legend استفاده نمود. عدد ۳ در تابع legend , اختصارات را در گوشه ی پایین سمت چپ شکل قرار می دهد.
شکل زیر را می توان توسط برنامه ی زیر ایجاد نمود:
که در آن نوع و رنگ خطوط در تابع Plot تعیین نشده است. تابع legend از نوع خط پیش فرض و یا پیوسته و توالی پیش فرض رنگها استفاده خواهد کرد. یعنی خطوط موجود در قسمت اختصارات خطوطی پیوسته با رنگهای متفاوت خواهند بود. نرم افزار متلب امکان اعمال تغییرات روی همهی قسمتهای تشکیل دهنده ی یک نمودار را فراهم می نماید. چند مورد از این تغییرات شامل, نوع و اندازه ی فونت , اندازه ی اعداد نشان داده شده روی محورها به همراه ضخامت خطوط محورها و منحنی ها در این بخش متلب وجود دارد. مقدار پیش فرض ضخامت خطوط در متلب ۰٫۵ , و همچنین
مقدار پیش فرض اندازه ی فونت متن و برچسب محورها ۱۰ و نام فونت مربوط به هر کدام Helvetica می باشد. اجازه دهید به برنامه ای که شکل زیر را ایجاد می نماید رجوع کنیم کد زیر در متلب را مشاهده نمایید.
اکنون برنامه ی فوق را به گونه ای اصلاح می کنیم که ضخامت خطوط کمی بیشتر شود, منحنی ها با خطوطی دارای ضخامت متفاوت ترسیم شوند, اختصارات در گوشه ی پایین سمت چپ نمودار قرار گیرد, و سه متن درج شده بر روی شکل دارای دو فونت متفاوت و سه اندازه نایکسان باشند برنامه ی اصلاح شده به شکل ذیل خواهد بود.
با اجرا نمودن کد فوق شکل زیر حاصل می شود.
دستور
در بردار ستونی h , سه مقدار قرار خواهد داد, که به آنها دستگیره گفته می شود, که نرم افزار متلب را قادر می نماید تا به نمودارهای نشان داده شده در شکل ها دسترسی پیدا کند. در اینجا سه مقدار برای بردار h وجود دارد. چون در این مورد سه نمودار متفاوت
و خط عمودی در x=4.73 ترسیم شده است. با دانستن شماره مشخصه هر منحنی که به ترتیب ایجاد منحنی ها به آنها نسبت داده می شود, از آخرین تابع set استفاده شده در برنامه , جهت تغییر ضخامت هر خط به مقدار تعیین شده استفاده می شود. همچنین اولین تابع set در برنامه gca قرار دادن دستگیره بر روی محور فعلی که برای محور مورد نظر دستگیره ای قرار می دهد. استفاده می نماید در این مورد , دو مشخصه را در مورد محورها که عبارتند از :
ضخامت خط و اندازه فونت را تغییر داده ایم. در مورد بر چسب ها دستگیره های گوناگونی روی خطوط و متن ها قرار می گیرد. توسط objecthandle می توان به مشخصات متن ها در بخش اختصارات دسترسی پیدا کرد.در اینجا ما اندازه ی فونت حروف بخش اختصارات را تغییر داده ایم, همچنین رنگ آنها را نیز قرمز تعیین نموده ایم.
تغییراتی که قرار است روی مشخصات متن ها, منحنی ها و محورها اعمال شود را می توان مستقیما در پنجره ی شکل با استفاده از آیکن های مناسب در بالای پنجره و یا انتخاب عملیات مناسب از منوی tools انجام داد. پس از اعمال تغییرات می توان شکل را ذخیره نمود. اما, اگر دوباره این برنامه ها توابع که جهت ایجاد شکل نوشته شده اند, اجرا شوند, این تغییرات و مطالب افزوده شده, از بین خواهد رفت و دوباره باید ایجاد شوند.
قابلیت دیگری که می تواند در دستور text گنجانده شود, rotation می باشد که متن مورد نظر را به اندازه ی زاویه ی θ بر حسب درجه نسبت محور افقی خواهد چرخاند.
همچنین می توان نمودار را با استفاده از حروف کوچک و یا بزرگ یونانی با زیر نویس و بالا نویس و نشانه های ریاضیاتی نسبتا زیادی, برچسب گذاری نمود. این برچسب گذاریها می توانند توسط دستورات زیر انجام شوند.
اصول فرمت دهی که به دنبال زبان Latex می آیند و جز و دستورات و ویرایش متن متلب نمی باشند زیر نویسها با استفاده از علامت (_) و بالا نویسها با استفاده از علامت توان (^) ایجاد می شوند. ایجاد حروف یونانی توسط حجی کردن حروف و قرار دادن علامت تقسیم وارون (\) قبل از آن, میسر می باشد.جهت دستیابی به حروف بزرگ یونانی کافیست که کاراکتر اول هجی آن حرف را با حرف بزرگ بنویسیم . از آنجا که بسیاری از حروف بزرگ یونانی مانند حروف بزرگ انگلیسی نوشته می شوند, تنها ان دسته از حروف که شیوه ی نوشتنشان به شیوه ی یونانی با انگلیسی متفاوت است در جدول زیر آوردهه شده است. مابقی حروف بزرگ یونانی به سادگی با استفاده از حروف بزرگ متناظر شان قابل دستیابی خواهند بود
در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش هفتاد و هشتم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.
نویسنده: زهرا رستمی
دیدگاهتان را بنویسید