totop

آموزش متلب – نکاتی در مورد توابع ( بخش دوم)شنبه 23, مه 2020

آموزش متلب در همیارپروژه

آشنایی با محیط Matlab

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

تصمیم گیری و روند کنترل در متلب

حلقه For :

شکل کلی حلقه for در نرم افزار متلب به صورت زیر می باشد:

در این صورت حلقه فوق به تعداد ستونهای آرایه مشخص شده تکرار خواهد شد و در هر تکرار یکی از ستونهای این آرایه در متغیر * قرار خواهد گرفت و در بدنه حلقه قابل استفاده می باشد . زمانی که آرایه یک بردار باشد , هر دفعه یک عنصر از آن در متغیر * قرار می گیرد.

توجه:

با توجه نمودن به توانایی های ماتریسی نرم افزار متلب از کاربردهای حلقه ها در این نرم افزار تا حد ممکن بپرهیزید زیرا این عمل باعث کند شدن شدید برنامه می گردد و نیازمند کد نویسی بیشتری می باشد.

به مثال زیر دقت نماید:

حلقه while

زمانی که بخواهیم یک یا چند دستور تا برقرار شدن چند شرط خاص تکرار شوند از این حلقه استفاده می نماییم . شکل کلی حلقه While در متلب به صورت زیر می باشد:

حلقه فوق تا هنگامی که شرط ذکر شده برقرار باشد تکرار خواهد شد.

به مثال زیر دقت نمایید:

به مثال زیر توجه نمایید همانطور که میبینید در این مثال بالاترین دقت محاسبات نقطه اعشار در نرم افزار متلب محاسبه می گردد:

نکته:

متغیر ویژه eps در متلب حاوی کوچکترین عدد می باشد که اگر با عدد یک جمع شود مقدار حاصل از عدد یک بزرگتر خواهد شد . که از طرفی این عدد دو برابر epsilon بدست آمده از روش فوق می باشد.

ساختار if – else – end

هر گاه بخواهیم یک یا چند جمله در صورت برقرار شدن شرط خاصی تنها یکبار اجرا گردند , از بلوک if استفاده می کنیم . شکل کلی استفاده نمودن از این دستورات به صورت زیر می باشد:

به مثال زیر توجه نمایید:

نکته مهم:

با استفاده از دستور break  می توان یک حلقه while یا for را شکست. به این ترتیب از نخستین دستور بعد از حلقه ادامه پیدا می کند.

رشته های کاراکتری در متلب

در نرم افزار متلب جهت تعریف نمودن رشته های کاراکتری از علامت ‘ ‘ استفاده خواهد شد.

به مثال زیر دقت نمایید:

نکته:

در نرم افزار متلب رشته های کاراکتری نیز به صورت ماتریسی تعریف می شوند.

نمایش کد اسکی کاراکترها: تابع abs

برای نمایش دادن کد اسکی یک رشته ای می توانیم از تابع abs در نرم افزار متلب استفاده نماییم.

به مثال زیر دقت نمایید:

تبدیل کد اسکی به کاراکتر:

در نرم افزار متلب جهت تبدیل نمودن کد اسکی به کاراکتر از تابع char استفاده نمایید.

رفتار ماتریسی رشته ها در متلب

با رشته های کاراکتری نرم افزار متلب عینا می توان مانند ماتریسهای عددی رفتار نمود . به عنوان مثال می توان عملیات ریاضی را بر آنها اعمال کرد. در این صورت نرم افزار متلب کد اسکی رشته را مورد استفاده قرار خواهد داد.

به مثال زیر توجه نمایید:

نمایش رشته از آخر به اول

ایجاد ماتریس های کاراکتری ( روش اول)

برای ایجاد نمودن یک ماتریس کاراکتری می توانیم از علائم [] و ; همانند ایجاد نمودن ماتریس های عددی استفاده نمود. اما باید دقت شود که تعداد ستونهای هر سطر مساوی باشند.

ایجاد نمودن ماتریسهای کاراکتری ( روش دوم)

روش بهتر برای ایجاد نمودن یک ماتریس کاراکتری استفاده از تابع char خواهد بود.

گرفتن رشته در حین اجرای برنامه

برای گرفتن یک رشته از ورودی با استفاده از تابع input در زمان اجرای برنامه دو روش را می توانیم استفاده نماییم.

روش نخست:

روش ساده استفاده از این تابع می باشد. یعنی تابع فوق را تنها با یک آرگومان ورودی به کار می بریم. در اینصورت در زمان اجرا , باید رشته را داخل ‘  ‘ قرار دهیم.

روش دوم یا روش مناسب تر:

استفاده از تابع input با یک آرگومان دوم ‘s’ می باشد که در اینصورت متلب ورودی کاربر را به عنوان رشته تلقی می نماید حتی اگر یک عدد یا نام یک متغیر باشد.

به مثال زیر توجه نمایید:

سایر توابع کار با رشته ها:

نکته مهم:

تفاوت تابع num2str با تابع mat2str در این می باشد که در تابع دوم رشته بازگردانده شده قابل اجرا توسط تابع eval خواهد بود.

به مثال زیر دقت نمایید:

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش بیست و نهم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق نشر برای همیارپروژه ❤️ مرجع انجام پروژه دورکاری و آنلاین ✔️ سایت انجام پروژه و استخدام فریلنسر در همه حوزه ها ، مهارت ها ، نرم افزارها و پروژه های برنامه نویسی محفوظ است.