totop

آشنایی با متلب ( آرگومانها)سه‌شنبه 07, جولای 2020

آشنایی با محیط Matlab

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

برای مثال هنگام ضرب دو بردار سطری ممکن است در صورت عدم تطابق مرتبه های دو بردار پیغام خطایی ظاهر شود . به علاوه , نام هایی که برای متغیرهای ورودی توابع استفاده می شوند معادل مقادیر ظاهر شده در طرف چپ علامت تساوی هستند. بنابراین مثال فوق متغیرهای ورودی (a,b,c) معدل عبارت:

می باشند.

در نهایت , چندین حالت برای متغیرهای خروجی (out put variable) وجود دارد که در ادامه معرفی شده اند.

فایل تابع می تواند در هر دایرکتوری که از سوی کاربر تعیین خواهد شد , و دارای نام زیر باشد.

ذخیره شود. برای نشان دادن چگونگی ایجاد یک تابع , مثالی می آوریم و سه حالتی که برای آن پیش بینی شده است را نشان خوایم داد.

شکل اول:

آرگومان های ورودی به صورت جداگانه شناخته می شوند و یک متغیر خروجی داریم

معادلات زیر را که باید از طریق یک تابع محاسبه شوند در نظر بگیرید.

مقادیر x و y باید توسط تابع بازگردانده شوند. اکنون تابعی به نام Compute XY ایجاد می کنیم که بعنوان یک فایل به نام Compute XY.m ذخیره می شود تا کمیت ها را محاسبه نماید.

در صورتیکه کاربر دستور زیر را در پنجره ی فرمان متلب تایپ می کند

عبارت زیر نمایش داده خواهد شد.

نرم افزار متلب توابع را از طریق اسم فایل و نه توسط خصوصیات متغیرهای ورودی و خروجی شناسایی می کند. بنابراین کاربر با توجه به اینکه متغیر های ورودی و خروجی شناسایی می کند . بنابراین کاربر با توجه به اینکه متغیر های ورودی و خروجی چگونه توسط تابع مورد استفاده قرار می گیرند باید از تعداد و نوع متغیر اطمینان حاصل کند . این محدودیت ها باید در توضیحات تابع درج شود تا در هنگام استفاده از فرمان help بتوان به این اطلاعات دست یافت . در این مورد ما فرض خواهیم کرد که t یک اسکالر و یا یک بردار می باشد و همچنین a,b,c عدد می باشند. بنابراین هنگامیکه t یک بردار با طول nt باشد تابع یک ماتریس  (۲*nt) را با نام Zanswer باز می گرداند که در آن شرایط زی برقرار است

اکنون توجه شما را به قسمتی از برنامه که وظیفه ی فراخوانی این تابع را برعهده دارد معطوف خواهم ساخت  یکی از حالت های ممکن مطابق زیر می باشد:

با مقایسه موقعیت آرگومانها با موقعیت آنها در تابع مقادیر زیر حاصل می شود:

پس از اجرای برنامه داریم:

که در آن داریم:

تذکر این نکته لازم می باشد که اگر تابع Zanswer به شکل زیر نوشته شود:

در آن صورت اجرای تابع Compute XY منجربه ایجاد برداری به شکل زیر می شود

که در این صورت خواهیم داشت:

شکل دوم :

آرگومانهای ورودی به صورت یک بردار نشان داده می شوند و یک متغیر خروجی داریم

با مقایسه ی برنامه های متناظر و برنامه های تابع در می یابیم که :

در آن a,b,c سه کمیت تعریف شده در شکل اول باز می گردند.

شکل سوم:

آرگومانهای ورودی به صورت یک بردار نشان داده می شوند و هر متغیر خروجی به صورت جداگانه شناخته می شود.

در عبارت function وجود علامت ویرگول ضروری می باشد ولی در عبارت

علامت ویرگول می تواند با یک جای خالی جایگزین شود . در برنامه ی فراخوانی تابع Compute XY اگر از شکل q=ComputeXY(…) استفاده شوئ در این صورت تنها اولین مقدار به q نسبت داده خواهد شد یعنی q متناظر با بردار x می شود. بنابراین هنگامی که عبارت :

اجرا می شود خواهیم داشت:

در صورتی که وقتی عبارت:

اجرا می شود داریم:

و مقادیر متناظر با y از طریق برنامه قابل دسترسی نخواهد بود.

در نتیجه شکل اخیر فراخوانی تابع در اکثر مواقع با مقدارهای متناظر در دستور تعریف تابع همخوانی دارد. بسیاری از توابع داخلی متلب از ویژگی های به صورت مستقل از متن آن استفاده می کنند .

 

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش شصت و پنجم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق نشر برای همیارپروژه ❤️ مرجع انجام پروژه دورکاری و آنلاین ✔️ سایت انجام پروژه و استخدام فریلنسر در همه حوزه ها ، مهارت ها ، نرم افزارها و پروژه های برنامه نویسی محفوظ است.