برچسب گذاری روی نمودار و بالابردن قابلیت های گرافیکی نمودارها در متلبشنبه 15, آگوست 2020

آشنایی با محیط Matlab
در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.
برچسب گذاری روی نمودار و بالابردن قابلیت های گرافیکی نمودارها در متلب
برچسب گذاری محورها و منحنی ها , عنوان دهی شکل ها, اختصارات , نوشتن متن و سایر نشانه ها
بر چسب گذاری محورها, عناوین شکلها, برچسب گذاری منحنی ها, عنوان دهی شکل ها, اختصارات, پر کردن سطح ها و قرار دادن متنها در جاهای مورد نظر
تغییر دادن محورها, خطوط منحنی و متنها
استفاده از حروف یونانی, نشانه های ریاضیاتی و زیر نویس و بالا نویس توضیح خواهیم داد. دو منحنی متقاطع Cos(x) و۱/Cosh(x) را در بازه ی زیر آنرا ترسیم می کنیم و سپس برچسب گذاری و عنوان دهی نموده و رابطه ی دو منحنی را نشان می دهیم. در این بازه , این دو منحنی در نقطه x=4.73 یکدیگر را قطع خواهند نمود. همچنین خطی عمودی گذرانده از نقطه تلاقی رسم کرده و مقدار x نزدیک به این نقطه ی تلاقی را نمایش خواهیم داد. برنامه ای که موارد فوق را شامل می شود در زیر کد نویسی شده است.
با اجرا نمودن کد فوق تصویر زیر نمایش داده می شود.
عباراتی که نمودار فوق رابه همراه نشانه گذاریهای مربوط به آن ایجاد می نماید بر روی تصویر زیر به نمایش آمده است.
مقدارهای مولفه های تعیین مکان متنهای مختلف پس از اجرای تابع Plot , انتخاب می شود. یعنی پس از اینکه در خط ابتدایی برنامه نوشته شد و شکل حاصل بدست آمد سپس توابع text افزوده خواهند شد.
می توانیم نتایج بدست آمده را تغییر دهیم و فضای بین دو منحنی را در بازه ی زیر با رنگ پر می کند. جهت پر نمودن فضای بین دو منحنی از دستور زیر استفاده می نماییم.
در این صورت نیاز داریم تا دو منحنی به صورت یک چند ضلعی بسته در آید . جهت انجام نمودن این کار باید بازه ی جدید ی برای x به صورت زیر ایجاد نماییم.
برای اجرای این مورد باید دستورات زیر به برنامه ی فوق اضافه شود.
نتایج افزودن دستورات جدید به قسمتهای قبل در شکل زیر نشان داده می شود.
چند ضلعی متصل توسط تشکیل بردار زیر ایجاد می شود.
که الحاق نمودن منحنی بالا
و معکوس بردار
که منحنی پایینی می باشد. بردار محور x جدید
متناظر با مقادیر بردار جدید می باشد که توسط الحاق مقادیر جدید x و مقادیر معکوس آن تشکیل می شود.
اگر به جای رنگ کردن کامل ناحیه تلاقی دو منحنی , این منطقه با ۲۰ خط عمودی با فاصله یکسان مشخص شود , در اینصورت برنامه ی زیر خواهیم داشت:
پس از اجرا نمودن نتیجه مطابق شکل زیر خواهد بود
جهت ایجاد نمودن ۲۰ خط افقی با فاصله یکسان , باید از توابع معکوس استفاده نمود.
در این صورت فایل به صورت زیر در نرم افزار متلب در خواهد آمد.
پس از اجرا نمودن کدها در متلب تصویر زیر را مشاهده می نمایید:
این دو برنامه را می توان جهت ایجاد نمودن هاشور , همانند تصویر زیر با یکدیگر تر کیب نمود.
روش دیگری برای مشخص نمودن منحنی ها استفاده نمودن از تابع legend می باشد.
تابع text می توانیم به تعداد دفعات بسیار مورد استفاده قرار دهیم , در صورتیکه تنها یکبار می توان استفاده نمود. تعداد آرگومانهای تابع legend برابر تعداد خطوط متفاوتی است که توسط تابع plot ترسیم می شوند. همچنین یک آرگومان دیگر نیز وجود دارد که استفاده از آن کاملا اختیاری می باشد . هر آرگومان یک متغیر رشته ای متشکل از حروف و اعداد برای هر خط می باشد . مقدار آرگومان اختیاری اختصارات legend را در یکی از چهار گوشه ی شکل قرار خواهد داد. همچنین مقدار -۱ برای این آرگومان اختصارات را در سمت راست شکل و مقدار ۰ آنرا در بهترین موقعیت , یعنی جایی که کمترین داده ها روی شکل وجود دارد, قرار می دهد. هنگامیکه آخرین آرگومان حذف شود, اختصارات در حل پیش فرض که گوشه ی
بالا سمت راست می باشد قرار خواهند گرفت. حتی کاربر می تواند این آرگومان را حذف کرده و از ماوس جهت تعیین مکان قرارگیری اختصارات استفاده کند. به سادگی می توان روی اختصارات کلیک کرده و آنرا به مکان دلخواه انتقال داد. اما این قرارگیری اختصارات توسط ماوس کاملا موقتی می باشد , یعنی هنگامیکه شکل بسته می شود و دوباره ایجاد می شود اختصارات دوباره در مکان پیش فرض قرار خواهند گرفت و دوباره باید توسط ماوس تغییر مکان داده شوند.
در این بخش طریقه ی استفاده از تابع legend را با دوباره امتحان کردن یک سری تغییرات در ترسیم کمیتهای ظاهر شده در برنامه خواهیم دادم.عبارات زیر را در نظر بگیرید:
کد فوق تصویر زیر را نتیجه می دهد.
آرگومان سوم هر مجموعه ای سه تایی در تابع plot نشان دهنده ی این است که خطوط باید با رنگ مشکی ترسیم شود که در این جا تابع cos (x) با خطوط ممتد و تابع ۱/cosh(x) به صورت خطوط مقطع ترسیم شده است. آرگومانهای تابع legend به ترتیب آورده شده اند. اولین آرگومان مربوط به اولین منحنی ترسیم شده , دومین آرگومان مربوط به دومین منحنی می باشد.
در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش هفتاد و هفتم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.
نویسنده: زهرا رستمی
دیدگاهتان را بنویسید