کالای آماده برای فروش یا کالای ساخته شده در حسابداریدوشنبه 14, دسامبر 2020

کالای آماده برای فروش یا کالای ساخته شده در حسابداری
در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه آموزش حسابداری ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما رشته حسابداری را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.
کالای آماده برای فروش یا کالای ساخته شده در حسابداری
کالایی که در جهت فروش، خریداری و یا در شرکت به همین متظور تولید شده است را کالای آماده برای فروش یا کالای ساخته شده میگویند.
بهای تمام شده و سیستمهای ثبت موجودیها
انتظار میرود پس از مطالعه این مفهوم بهای تمام شده و سیستمهای ثبت حسابداری موجودی کالا را بدانید.
بهای تمام شده موجودی کالا در حسابداری
در حسابداری محاسبه بهای تمام شده موجودی مواد و کالای پایان دوره و همچنین بهای تمام شده کالای فروش رفته از اهمیت خاصی برخوردار است.
بهای تمام شده موجودی مواد و کالا باید در برگیرنده مخارح خرید، مخارج تبدیل و سایر مخارجی باشد که واحد تجاری در جریان فعالیت معمول خود، برای رساندن کالا یا خدمات به مکان و شرایط فعلی آن متحمل شده است.
مخارج خرید در حسابداری
شامل بهای خرید و هرگونه مخارج دیگری از قبیل حقوق و عوارض گمرکی و حمل است که مستقیما به خرید مربوط میگردد. تخفیفات تجاری از بهای خرید کسر میشود.
مخارج تبدیل در حسابداری
شامل مخارجی است که مستقیما با اقلام تولید شده مربوط میگردد.
مخارج تبدیل همچنین شامل سربار تولید است که برای تبدیل مواد اولیه به محصول یا ارائه خدمات واقع میشود.
سیستمهای حسابداری موجودی کالا
برای ثبت موجودیها دو سیستم وجود دارد:
الف) سیستم ثبت ادواری
ب) سیستم ثبت دائمی
سیستم ثبت ادواری در حسابداری
در این سیستم، هنگام خرید کالا، حساب خرید بدهکار میشود و هنگام فروش کالا کاهش موجودی در دفاتر ثبت نمی گردد.
سیستم ثبت دائمی در حسابداری
در این سیستم هنگام خرید کالا، حساب موجودی کالا بدهکار میشود و هنگام فروش کالا، علاوه بر ثبت مربوطه به فروش یک ثبت دیگر نیز بابت کاهش موجودی در دفاتر ثبت میگردد.
انتظار میرود پس از مطالعه این گفتار روشهای محاسبه بهای تمام شده موجودیهای مواد و کالا را بدانید.
روشهای مجاسبه بهای تمام شده موجودیها در حسابداری
الف) روش شناسایی ویژه
ب) روش میانگین موزون
ج)روش اولین صادره از اولین وارده
د ) روش اولین صادره از آخرین وارده
الف)روش شناسایی ویژه
در این روش تعلق کالای موجود در پایان دوره مالی به هریک از خریدها تعیین و قیمت تمام شده آنها محاسبه می شود.
روش میانگین موزون در حسابداری
در این روش ابتدا میانگین بهای تمام شده کالای آماده برای فروش محاسبه و سپس بهای تمام شده موجودی کالای پایان دوره بر مبنای میانگین مذکور تعیین میشود.
روش اولین صادره از آخرین وارده
در این روش فرض میشود هر کالایی که زودتر خریداری شده دیرتر به فروش رسیده است.
حسابداری اسناد تجاری
هدف کلی
آشنایی با مفهوم سفته و نحوه ثبت رویدادهای مالی مربوط به آن دفاتر صادر کننده و گیرنده سفته.
اسناد تجاری در معنای وسیع کلمه شامل تعداد زیادی از اوراق بهادار که روژانه در محیط اقتصادی تهیه و رد و بدل میشود.
تعریف سفته در حسابداری
سفته سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد میکند مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کردن آن شخص کارساز نماید.
انتظار میرود پس از مطالعه این گفتار بتوانید عملیات حسابداری مربوط به سفته را در دفاتر صادر کننده و همچنین دفاتر گیرنده سفته ثبت کنید.
در اینجا آشنایی با رشته حسابداری بخش چهاردهم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر رشته حسابداری می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه های حسابداری خود آموزش های ما را دنبال نمایید.
نویسنده : زهرا رستمی
جهت سفارش پروژه به لینک زیر مراجعه نمایید :
همچنین می توانید برای ارتباط سریعتر با شماره و آیدی تلگرام زیر تماس حاصل کنید :
۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ – آیدی تلگرام : @fnalk
از طریق کلیک برروی آیکن های زیر میتوانید پروژه خود را در تلگرام و یا واتساپ برای ما ارسال کنید:
دیدگاهتان را بنویسید