" > سیمولینک (عملگر های غیر خطی) در متلب | همیارپروژه | آموزش نرم افزار متلب
با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

سیمولینک (عملگر های غیر خطی) در متلبشنبه 19, سپتامبر 2020

انجام پروژه متلب

سیمولینک (عملگر های غیر خطی) در متلب

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

عملگر های غیر خطی

یک مزیت عمده ی استفاده از نرم افزار هایی چون سیمولینک, قابلیت شبیه سازی سیستم های غیر خطی و رسیدن به نتایج صحیح بدون انجام حل های تحلیلی می باشد. به نتای صحیح بدون انجام حل های تحلیلی می باشد. رسیدن به حلهای تحلیلی برای سیستم های دارای موارد غیر خطی مثل تابع Saturation , تابع limited slew rate بسیار مشکل می باشد. در هنگام شبیه سازی , از آنجا که سیستم ها با استفاده از تکرارها, تحلیل می شوند, عوامل غیر خطی مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. شکل زیر عناصر غیر خطی که می توانند در تحلیل سیستم های غیر خطی بکار روند نشان می دهد. یکی از عناصر, بلوک Saturation می باشد.

متلب سیمولینک

که نشان دهنده ی محدودیتی فیزیکی روی پارامترهای خاص می باشد . مثل سیگنال ولتاژ در یک موتور الکتریکی و سوئیچ ها هنگامیکه شبیه سازی باید موارد متعددی انجام گیرد, مفید خواهند بود. سوئیچ ها معادله های منطقی عبارات IF-THEN در برنامه نویسی می باشند. تابع Slew rate با استفاده از محدود کننده ی برخی می تواند نرخ تغییرات یک پارامتر فیزیکی , مثل سرعت یک موتور DC را کنترل نماید.

سیگنالهای اشباع شده و اشباع نشده

در اینجا مثالی از یک بلوک غیر خطی استفاده می کند, آورده شده است. یک موج سینوسی با دامنه ی I ( سیگنال بین +I و –I تغییر می کنذ) را در نظر بگیرید. از یک بلوک saturation جهت محدود کردن دامنه ی سیگنال خروجی به مقدار ۰٫۵ استفاده می شود. سپس تفاوت سیگنالهای اشباع شده و اشباع نشده نشان داده شده است. نتایج در شکل زیر نشان داده شده است. سیگنال های اشباع شده و اشباع نشده به وضوح قابل رویت می باشند.

متلب

یک سیستم جرم-فنر-دمپر

یک سیستم جرم- فنر – دمپر همراه با اصطکاک کولمب, جهت ایجاد نیروی میرا کننده , تشکیل می دهیم.اصطکاک کولمب ( موجود در کاتبخانه ی توابع غیر خطی) بعنوان آفستی در سرعت صفر نشان داده شده اتس. در این مساله مقدار آفست ۰٫۵ (با شیب I ) می باشد. چگونگی انجام مراحل در شکل زیر نشان داده شده است.

متلب

خروجی به ازای ترکیبی از ورودی ها در شکل زیر نشان داده می شود.

متلب

ترکیب ورودیها از طریق بلوک repeating sequence در کتابخانه ی Source sequence در کتابخانه ی Sources امکان پذیر خواهد بود. همانطور که انتظار می رود, اصط کاک کولمب موجب ایجاد جوابهای نامطلوبی در خروجی سیستم می شود.

نحوه استفاده از توابع ( نوشته شده به صورت M وC و…)

توابعی که در M یا در هر زبان برنامه نویسی دیگری مثل C یا فرترن نوشته می شوند , می توانند همراه سیمولینک نیز بکار روند که اینکار موجب افزایش توانایی نرم افزار سیمولینک خواهد شد. برنامه ها, در صورت استفاده به صورت “M” فایل و یا “C” فایل در هر مرحله از شبیه سازی مورد ارزیابی واقع ی شوند. S توابع , کتابخانه های مرتبط شده ی دینامیکی (DLL) می باشند که در زبان برنامه نویسی دیگری مثل C توسط کامپایلر متلب “MEX” کامپایل می شوند. این مطلب در هنگام شبیه سازی های بزرگ , بسیار مفید می باشند, زیرا توابعی که در زبان “C” نوشته شود خیلی سریعتر از یک برنامه بصورت M تابع, اجرا می شود. همچنین برای شبیه سازیهای REAL-TIME تنها S تابع ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند , که دلیل آن مجددا سرعت زیاد عمل پردازش خواهد بود. جداول ابزار های بسیار مهمی در نگاشتن نقاط و توابع گوناگون می باشند. شکل زیر توابع گوناگون و جداول استفاده شده در سیمولینک را نشان می دهد.

متلب

میانیابی خطی با استفاده از جدول

از جداول جهت ایجاد خروجی ها بر اساس الگوی ورودیها استفاده می شود. اگر الگو شناخته شود, در اینصورت داده ها را می توان در یک جدول وارد نمود, و می توان از میانیابی خطی جهت ایجاد خروجی ها بر اساس مجموعه ی جدید ورودیها استفاده نمود. فرض کنیم می خواهیم دو ورودی را در یکدیگر ضرب کرده و حاصل را به عنوان خروجی نمایش دهیم. یک جدول دو بعدی در سیمولینک ایجاد شده و مقادیر متناظر با ۱ , ۲ و ۳ بعنوان ورودی ها در بلوک خروجی وارد می شود , که این روند در شکل زیر نشان داده شده است.

انجام متلب

از این بلوک جهت ضرب دو ورودی در یکدیگر استفاده می شود و خروجی به صورت زیر نشان داده می شود:

۲*۲٫۵=۵

نمایش دو بعدی جدول در شکل زیر آورده شده است.

متلب

هر سطح دو بعدی را می توان به عنوان جدول در نظر گرفت, البته به شرطی که داده های مربوط به نقاط در ورودیها موجود باشد. نمایشهای دو بعدی تا n بعدی جداول در سیمولینک موجود می باشند.

متلب

 

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش هشتاد و هفتم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

نویسنده : زهرا رستمی

جهت سفارش پروژه به لینک زیر مراجعه نمایید :
همچنین می توانید برای ارتباط سریعتر با شماره و آیدی تلگرام زیر تماس حاصل کنید :
۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ – آیدی تلگرام : @fnalk

از طریق کلیک برروی آیکن های زیر میتوانید پروژه خود را در تلگرام و یا واتساپ برای ما ارسال کنید:

ثبت سفارش در واتس آپ         ثبت سفارش در تلگرام

 

 

 

 

 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی پروژه های متلب و پایتون محفوظ است.