" > ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه | همیار پروژه | ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه
با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامهسه‌شنبه 20, اکتبر 2020

آموزش حسابداری

ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه آموزش حسابداری ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما رشته حسابداری را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آموزش حسابداری

 

ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه

پس از اینکه رویدادهای مالی در سند حسابداری ثبت شد باید در دفتر روزنامه نیز ثبت گردد. دفتر روزنامه انوعا مختلفی دارد.

دفتر روزنامه ای که کلیه معاملات و عملیات مالی در آن ثبت می شود را دفتر روزنامه عمومی می نامند.

دفتر روزنامه ای که در آن فقط یک نوع خاص از رویدادهای مالی ثبت می شود دفتر روزنامه اختصاصی خوانده می شود.

دفتر روزنامه عمومی

دفتر روزنامه عمومی دفتری است که کلیه معاملات و عملیات مالی موسسه به ترتیب تاریخ در آن ثبت می شود.

بر اساس ماده ۷ قانون تجارت , دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات ,  دیون و دادو ستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجاری و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن ثبت نماید.

دفتر روزنامه باید دارای ستونهای مناسب برای انتقال اطلاعات سند حسابداری به آن باشد. بنابراین دفتر روزنامه باید حداقل دارای ستونهایی برای درج شماره سند حسابداری, تاریخ , شرح, مبلغ بدهکار و مبلغ بستانکار هر رویداد باشد.

انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل

اطلاعات ثبت شده در دفتر روزنامه به نحوی طبقه بندی نشده است که بتوان از روی آن اطلاعاتی مثل مانده هر یک از حسابها را در هر مقطع تعیین کرد.

دفتر کل

دفتری است که حسابهای یک موسسه به تفکیک در آن نگهداری می شود.

کلیه معاملات ثبت شده در دفتر روزنامه در هر ماه باید حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل شود.

بر اساس ماده ۸ قانون تجارت , دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کند.

دفتر روزنامه باید دارای ستونهای مناسب برای انتقال اطلاعات دفتر روزنامه به آن باشد.

مانده گیری حسابهای دفتر کل

برای مانده گیری هر حساب دفتر کل کافی است که ما به التفاوت جمع اقلام بدهکار و بستانکار ثبت شده در آن حساب را تا آن مقطع محاسبه نمود, این مابه التفاوت مانده حساب نامیده می شود.

اگر جمع اقلام بدهکار از جمع اقلام بستانکار ثبت شده در آن حساب بیشتر باشد, مانده حاصله بدهکار و بالعکس اگر جع اقلام بستانکار از جمع اقلام بدهکار ثبت شده در آن حساب بیشتر باشد , مانده حاصله بستانکار خواهد بود.

معمولا باری مشخص کردن ماهیت بدهکار یا بستانکار مانده حسابهای دفتر کل, ستونی به نام ستون تشخیص در نظر گرفته می شود.

اگر مانده حاصله بدهکار باشد در ستون تشخیص کلمه بدهکار و اگر مانده حاصله بستانکار باشد در ستون تشخیص کلمه بستانکار نوشته می شود.

دفتر معین

برای آن دسته از حسابهای دفتر کل که دارایی چندین زیر مجموعه هستند دفتر معین نگهداری می شود.

اگر به چندین شرکت و شخص دیگر هم بدهی می داشتیم همه آنها در همین حساب دفتر کل یعنی ” حسابهای پرداختنی” ثبت می شوند.

به طور کلی برای آن دسته از حسابهای دفتر کل که دارای چندین زیر مجموعه هستند, دفتر معین نگهداری می شود.

در صورتی که برای حساب, دفتر معین نگهداری شود به دفتر کل آن ” حساب کنترل” گفته می شود.

در اینجا آشنایی با رشته حسابداری بخش پنجم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر رشته حسابداری می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه های حسابداری خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

 

نویسنده : زهرا رستمی

جهت سفارش پروژه به لینک زیر مراجعه نمایید :
همچنین می توانید برای ارتباط سریعتر با شماره و آیدی تلگرام زیر تماس حاصل کنید :
۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ – آیدی تلگرام : @fnalk

از طریق کلیک برروی آیکن های زیر میتوانید پروژه خود را در تلگرام و یا واتساپ برای ما ارسال کنید:

ثبت سفارش در واتس آپ ثبت سفارش در تلگرام

 

 

 

 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی پروژه های متلب و پایتون محفوظ است.