" > ایجاد مکعب در متلب | همیارپروژه | آموزش متلب| انجام پروژه متلب
با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

ایجاد مکعب در متلبچهارشنبه 02, سپتامبر 2020

انجام پروژه متلب

ایجاد مکعب در متلب

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

ایجاد مکعب ها در متلب

اکنون می خواهیم از نتایج آموزش های گذشته جهت ایجاد سه مکعب با ابعاد Lx*Ly*Lz استفاده نماییم. می دانیم که هر جعبه از شش صفحه تشکیل شده است که هر یک شامل سه دسته نقطه جهت تعریف آنها مطابق زیر می باشند.

سطح عمود بر صفحه ی yz

متلب

سطح عمود بر صفحه ی xz

متلب

سطح عمود بر صفحه ی xy

متلب

از روابط فوق در تابع زیر که Box Surface نامیده می شوددر متلب, استفاده خواهیم کرد.

متلب

که در آن

متلب

و planersurface داده شده است.

برنامه ی زیر که سه مکعب با ابعاد مربوطه و مکان یکی از گوشه های هر یک از آنها را ایجاد می کند, در متلب در نظر بگیرید.

جعبه ۱ #

اندازه :

۳*۵*۷

موقعیت:

(۱,۱,۱)

جعبه۲ #

 

اندازه :

۴*۵*۱

موقعیت:

(۳,۴,۵)

جعبه ۳ #

اندازه :

۱*۱*۱

موقعیت:

(۴٫۵,۵٫۵,۵٫۶)

برنامه ی مورد نیاز جهت ایجاد و نمایش این مکعب ها به صورت زیر می باشد.

متلب

که پس از اجرا نمودن تصویر زیر را خواهیم داشت:

انجام پروژه متلب

چرخش و انتقال اجسام سه بعدی: شاسی اتومبیل

چرخش و انتقال نقطه ی P(x,y,z) به مکان دیگر P(X,Y,Z) توسط روابط:

متلب

تعیین می شود که در آن Lx , Ly و Lz به ترتیب مختصه های (x,y,z) مربوط به انتقال و aij ها عناصر ماتریس:

متلب

کمیتهای φ ,   و   زوایای چرخش منظم ( زوایای والر) دستگاه مختصات حول مبدا می باشند: φ زاویه ی چرخش حول محور x و  زاویه ی چرخش حول محور y و نهایتا X زاویه ی چرخش حول محور z می باشد. به طور کلی (x,y,z) ها می توانند اسکالر, بردارهایی با طول یکسان, یا ماتریسهایی با مرتبه ی یکسان باشند.

قبل از اعمال کردن این روابط , تابع زیر را جهت تکمیل آنها ایجاد می کنیم:

متلب

اکنون چگونگی استفاده از این توابع انتقال در متلب را با ایجاد تغییراتی در یک چمبره, که جهت نمایش تایر اتومبیل از آن استفاده می شود, نشان می دهیم معادله ی آن بصورت زیر می باشد.

متلب

که در آن:

متلب

و

متلب

خواهد بود.

ابتدا خود چمبره را رسم می کنیم. سپس چمبره ای را که ۶۰° درجه حول محورx چرخیده است

(φ=۶۰°) و سپس  ۶۰°  درجه حول محور y دوران نموده است  .

نتایج در شکل زیر نشان داده شده است.

قبل از نوشتن برنامه در متلب, ابتدا دو تابع اضافی , ایجاد خواهیم نمود. تابع اول هندسه ی چمبره را توصیف می کند.

متلب

متلب

که در تابع real جهت بخشهای موهومی کوچک ایجاد شده توسط خطاهای عددی بکار می رود. تابع دوم جهت ایجاد دیسک بکار برده می شود.

متلب

به ازای z=0.2  و b=0.8 برنامه به صورت زیر خواهد بود.

متلب

متلب

متلب

اکنون از چمبره و دیسک داخلی استفاده کرده و شاسی ماشین و تایر هایش را همانگونه که در شکل زیر می بینید.

متلب

جهت انجام اینکار در متلب همچنین نیازمند ایجاد استوانه که به شکل

متلب

تعریف می شود. فرض نمایید که قطر استوانه ۰٫۳ (b-a) می باشد. طول آن بستگی به نوع المانی که نمایش داده می شود. جهت افزایش خوانایی برنامه , یک تابع اضافی که شفتی به طول ۲L2 در متلب ایجاد می کند.خواهیم داشت.

متلب

برنامه به صورت زیر خواهد بود:

متلب

متلب

 

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش هشتاد و چهارم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی پروژه های متلب و پایتون محفوظ است.