اهمیت اعمال کنترل در سیستم حسابداریچهارشنبه 06, ژانویه 2021

اهمیت اعمال کنترل در سیستم حسابداری
در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه آموزش حسابداری ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما رشته حسابداری را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.
اهمیت اعمال کنترل در سیستم حسابداری
اقدامات عمده برای برقراری کنترل داخلی:
۱_تفکیک وظیفه صندوقداری از نگهداری حساب وجوه نقد
۲_تنظیم لیست دریافتهای نقدی روزانه برای کنترل حساب مربوطه
۳_واریز وجوه نقد روزانه به حساب بانک
۴_کلیه پرداختها به وسیله چک در وجه ذینفع انجام شود
۵_پرفراز چک انجام شود
۶_برسی و تصویب هزینهها قبل از پرداخت و صدور چک
۷_تفکیک وظیفه تصویب هزینه از وظیفه امضای چک
کسور و اضافات صندوق در حسابداری:
در پایان هر روز وجوه نقد حاصل از دریافتهای نقدی با نوار ماشینی صندوق مقایسه و کنترل میگردد.
گاهی اوقات به خاطر عدم وجود پول خرد و نظایر آن امکان وجود مغادیرت وجود میآید.
مغایرتهای مذکور در حساب « کسور و اضافات صندوق » درج میشود.
ثبت کسور و اضافات صندوق
کمبود وجوه نقد در صندوق
صندوق
کسور و اضافات صندوق
فروش
مازاد وجوه نقد در صندوق
صندوق
فروش
کسور و اضافات صندوق
مانده بدهکار حساب کسور و اضافات صندوق در پایان سال به عنوان هزینه متفرقه و مانده بستانکار آن به عنوان درآمد متفرقه در صورت حساب سود و زیان منظور میشود.
در ایران مفهوم کسور و اضافات صندوق رایج نیست و اغلب موسسات علاوه بر حقوق ماهانه، فوق العاده مخصوصی را تحت عنوان « فوق العاده کسری صندوق » به صندوقدار پرداخت مینمایند.
صورت مغایرت بانکی در حسابداری:
موسسات عموما برای اعمال کنترل های داخلی، حسابهای جاری در بانکهایی افتتاح مینمایند.
وجوهی که افراد و موسسات نزد بانک میسپارند، بدهی بانک به افراد محسوب میشود و از اینرو در دفاتر بانک ذیل حساب بدهیها طبقه بندی میشود.
صورت مغایرت بانکی در حسابداری:
همانگونه که ملاحظه شد، ثبت واریز مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰ ریال بابت سرمایه گذاری اولیه در موسسه آلفا همزماان در حسابهای پرداختنی_موسسه آلفا در صورت حساب بانک نیز نشان داده میشود.
گاهی اوقات وجوهی در دفاتر موسسه یا بانک گردش مییابد که دیگری از آن مطلع نشده است این امر موجب بروز مغایرت در حسابها میشود.
چگونه صورت مغایرت بانکی تهیه میشود
۱_در انتهای ماه از بانک مربوطه تقاضای صورت حساب نموده و پس از دریافت آن مبالغ آن را با مبالغ ثبت شده در حساب بانک دفاتر موسساه تطبیق میدهیم.
۲_معمولا هر مبلغ درج شده در بدهکار دفاتر موسسه، در ستون بستانکار صورت حساب بانک درج شده است.
۳_در کنار مبالغ موجود در هر دو علامت [√] را مینویسیم و این عمل را تا انتها ادامه میدهیم.
۴_در انتها مبالغی که دارای [√] نیستند به عنوان اقلام باز مورد شناسایی قرار میگیرد( میتوانیم این اقلام را با کشیدن دایره در اطراف آنها مشخص سازیم)
۵_فرم تهیه صورت مغایرت را مطابق اسلاید بعدی در یک برگه ترسیم میکنیم.
موسسه آلفا
صورت مغایرت بانکی بخش دفتر موسسه
بخش دفتر موسسه= مانده طبق دفاتر موسسه اضافه میشود:
کسر میشود:
افزایش ( کاهش ) خالص مانده واقعی
بخش صورت حساب بانک:
مانده طبق صورت حساب بانکی اضافه میشود:
کسر میشود:
افزایش ( کاهش ) خالص مانده واقعی
۶_مبالغ مانده را از هر دو منبع در تاریخ ۸۵/۸/۳۰ مشخص و در جلو آن درج میکنیم.
۷_اقلام باز به دو دسته تقسیم میشود:
الف_اقلام موجود در دفاتر موسسه که در صورت حساب بانک منعکس نیستند:
این اقلاک بایستی در ذیل قسمت صورت حساب بانکی اضافه یا کسر گردد.
در اینجا آشنایی با رشته حسابداری بخش یازدهم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر رشته حسابداری می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه های حسابداری خود آموزش های ما را دنبال نمایید.
نویسنده : زهرا رستمی
جهت سفارش پروژه به لینک زیر مراجعه نمایید :
همچنین می توانید برای ارتباط سریعتر با شماره و آیدی تلگرام زیر تماس حاصل کنید :
۰۹۱۲۹۵۴۰۱۲۲ – آیدی تلگرام : @fnalk
از طریق کلیک برروی آیکن های زیر میتوانید پروژه خود را در تلگرام و یا واتساپ برای ما ارسال کنید:
دیدگاهتان را بنویسید