با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

آموزش نرم افزار MSP ( مهندسی صنایع)-روش تهیه ساختار تقسیم کار-جلسه۲سه‌شنبه 18, آگوست 2020

مهندسی صنایع همیار پروژه

آشنایی با نرم افزار MSP

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه آموزش نرم افزار MSP مناسب رشته مهندسی صنایع ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما نرم افزار های مناسب رشته صنایع را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مهندسی صنایع همیار پروژه

 

روش تهیه ساختار تقسیم کار

ساختار تقسیم کار باید یک ترتیب منطقی و روال منظم و سیستماتیک را طی کند. ساختار تقسیم کار دارای انواع گوناگون و متنوعی است اما عموما ساختار تقسیم کار دارای ۶ سطح می باشند. سطح یک(برنامه جامع) است یک برنامه ممکن است خود شامل چندین ( پروژه) باشد که زمان و هزینه ی انجام این برنامه را برابر با مجموع هزینه و زمان پروژه های زیر مجموعه خود می باشد.

سپس هر پروژه به تعدادی ( وظایف اصلی) و وظایف اصلی به تعدادی ( وظایف فرعی) و هر وظیفه فرعی نیز تعدادی ( بسته کاری) که شامل چند ( فعالیت ) است تقسیم می گردد. برخی از فعالیت ها, (فعالیت های پشتیبانی) می باشند که منجربه تولید محصول نمیشود مانند هماهنگی ها, تماس ها, پیگیری ها و سایر موارد مشابه آن.

MSP صنایع همیارپروژه

 

در تهیه ساختار تقسیم کار ابتدا عناصر سطح یک را مشخص نموده و سپس سطح دوم و سپس سایر سطوح, تا ساختار تقسیم کار تکمیل شود.

معیارها و ضوابط ساختار تقسیم کار

سه سطح بالایی ساختار تقسیم کار, معمولا توسط مشتری یا کارفرما تعیین می گردد و سطوح پایینی توسط پیمانکار ایجاد می شود . هر سطح دارای یک هدف اساسی است.

هدف سطح یک, تقسیم برنامه به یک سری پروژه و واگذاری پروژه ها می باشد. در سطح ۲ بودجه ریزی انجام شده و در سطح ۳ زمانبندی صورت میگیرد.

سطح ساختار تقسیم کار باید دارای خصوصیات و ویژگیهای زیر باشد:

سه سطح بالایی ساختار تقسیم کار , مجموع یکپارچه فعالیت های منعکس می کند و نباید به یک ( بخش) یا قسمت خاصی وابسته باشد. فعالیت های مربوط به بخشها در سطح ۴ و ۵ ( وظایف اصلی و فرعی) تعیین می گردد.

  • کارهای مورد نیاز برای یک سطح باید با مجموع کارهای سطوح زیرین آن برابر باشد.
  • هر جز کاری باید فقط و فقط در یکی از سطوح بیان شود به عنوان مثال اگر یک وظیفه اصلی به نام ( ساخت فونداسیون ساختمان مسکونی) تعریف شد دیگر نمیتوان آن را به عنوان آن را به عنوان یک بسته کاری در سطوح پایین تر نیز ذکر نمود. ( در سطح ۵ , بسته های کاری باید قابل شناسایی و از یک جنس کار باشند)
  • سطحی از پروژه که قابل مدیریت می باشد را عمدتا ( بسته کاری) می نامند, این سطح می تواند در هر سطحی غیر از سطح یک واقع شود.
  • ساختار تقسیم کار باید محدوده کاری فعالیتها را مشخص کند.
  • مدیران پروژه عمدتا مدیریت سه سطح بالای ساختار تقسیم کار را بر عهده دارند و گزارشاتی را که برای وضعیت پروژه ارائه می دهند مربوط به این سه سطح می باشد به همین دلیل در برخی شرکتها, خصوصیات شرکتهایی که دارای پروژه های مشابه هم می باشند یک استاندارد و فرمت یکسانی برای تهیه و ارائه این گزارشات ارائه می گردد.
  • ارائه یک فرمت یکسان بری گزارشات سطح ۴ تا ۶ و همچنین برای شرکتهایی که درگیر پروژه های متنوع و غیر مشابه می باشند تقریبا غیر ممکن است.

شناسایی و تعیین بسته های کاری مرحله حساس طراحی ساختار تقسیم کار می باشد, هنگام اجرای پروژه نیز ممکن است بنابر نظر مدیران فنی پروژه , بسته های کاری در سطوح بالاتر ساختار تقسیم کار قرار گیرند فعالیت های در نظر گرفته شده در ساختار تقسیم کار باید کامل, مناسب, سازگار و دارای تسلسل و پیوستگی باشد.

  • ساختار تقسیم کار باید هم شامل وظایف مانند امور مهندسی, تولید , تست و بازرسی و هم شامل نیازمندیهای پروژه مانند سخت افزار , خدمات, تاسیسات و سایر موارد مشابه باشد در ضمن ساختار تقسیم کار باید هزینه ها را نیز در بر گیرد.
  • مسئول اجرای هر فعالیت باید در یک ساختار خاص و مشخص در اختار تقسیم کار تعیین گردد.
  • باید بر اساس ساختار تقسیم کار بتوان گزارشات مختلف مورد نیاز را تهیه نمود.

همانگونه که قبلا اشاره شد ساختار تقسیم کار , پروژه را به تعدادی فعالیت یا بسته کاری تقسیم می کند که این بسته های کاری یا فعالیت ها, قابلیت زمان بندی, تخصیص منابع , مسئولیت پذیری, ارزیابی و کنترل را دارند.بنابراین برای تفکیک کارها و تهیه یک ساختار تقسیم کار مطلوب و مناسب باید به نکات زیر توجه نمود:

  • باید بین فعالیت هایی که با ماهیت و طبیعت فیزیکی متفاوت در درون یک کار قرار دارند تفاوت قائل شد. به عنوان مثال در ساخت یک محصول که دارای فعالیت های مکانیکی و فعالیت های الکترونیکی است , در ساختار تقسیم کار, باید این فعالیت ها را از هم جدا نمود.
  • برخی اوقات جهت کاهش ریسک یا تسریع در انجام برخی فعالیت ها, لازم است که فعالیت از دو طریق مجزا و موازی, با دو مسئول مشخص انجام شود. لذا بهتر است این فعالیت ها به صورت دو فعالیت جدا از هم در نظر گرفته شود.
  • چنانچه لازم باشد یک فعالیت مشابه در دو مکان مختلف به اجرا در آید, بهتر است آن را به صورت دو فعالیت جدای از هم در نظر گرفت.
  • گاهی در برخی پروژه , یک فعالیت, جهت اجرا, نیاز به منابع مختلفی از نظر تعداد, نوع و یا کیفیت منابع مورد مصرف دارد, تفکیک این فعالیت به دو یا چند فعالیت مختلف امکان تخصیص صحیح تر و کنترل بهتر فعالیت را به دنبال دارد.

 

در اینجا آشنایی با نرم افزار MSP بخش دوم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش MSP می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه های مهندسی صنایع و انجام پروژه نرم افزار MSP خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی انجام پروژه های برنامه نویسی محفوظ است.