" > آشنایی با متلب ( نکات کاربردی-9) | همیار پروژه | آشنایی با متلب نکات کاربردی
با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

آشنایی با متلب ( نکات کاربردی-۹)شنبه 20, ژوئن 2020

آموزش متلب در همیارپروژه

آشنایی با محیط Matlab

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آموزش متلب در همیارپروژه

دستور series

دستور transfer function (tf) :

دستور parallel

برنامه این شکل همانند برنامه قبل است با این تفاوت که به جای دستور series از دستور parallel استفاده می شود.

دستور cloop

  • در اینجا از دستور Cloop استفاده شده است زیرا فیدبک واحد  است.

  • میتوان خط ششم برنامه را به صورت زیر نوشت:

 

انواع ورودی

  • ورودی پله step

  • ورودی شیب Ramp

  • ورودی سهمی

  • ورودی ضربه ( دلتای دیراک یا پالس)

مفهوم خطای حالت ماندگار:

توجه:می توان این سیستم کنترل را در سیمولینک شبیه سازی کرده و پاسخ پله آن را مشاهده نمود.

می توانید بلوک های مورد نیاز را از مسیر های یر انتخاب کنید

تنظیمات مورد نیاز:

  • روی Transfer Fcn دابل کلیک کرده و تنظیمات آن را به صورت زیر تغییر دهید:

  • روی Transfer Fcn1 دابل کلیک کرده و تنظیمات آن را به صورت زیر تغییر دهید.

حال سیستم را Run نمایید و پاسخ پله را از اسکوپ نمایش دهید.

می توانید به جای بلوک Transfer Fcn از بلوک Zero-pole استفاده کنید. این بلوک را از مسیر زیر بیابید.

روی بلوک Zero-pole دابل کلیک نمایید و تنظیمات آنرا به صورت زیر تغییر می دهیم:

حال سیستم را Run  می کنیم و پاسخ پله را مشاهده می نماییم.

اگر بخواهیم پاسخ این سیستم را با دو ورودی شیب و پله مشاهده کنیم به صورت زیر عمل می کنیم.

بلوک ورودی شیب را از مسیر زیر بیابید

مکان هندسی ریشه ها:

دستور rlocus

دستور bode

دستور nyquist(a)

دستور nichols :

جبران ساز PID :

P  : عدد ثابت

I : انتگرال گیر

D : مشتق گیر

مسیر بلوک PID :

واسط گرافیکی (GUI) : Graphical user interface

File/new/GUI/blank GUI / ok

  • در یک GUI , کنترلر گرافیکی Slider برای مقادیر پیوسته است و با دادن دو حد بالا و پایین می تواند به طور پیوسته تغییر کند.
  • در یک GUI , المان check box همانند Radio Buttom است.
  • در یک GUI , برای تغییر نام Axes قسمت Tag آن را تغییر می دهیم.
  • در یک GUI , در قسمت جعبه گفتگو questdlg برای سوال پرسیدن از کاربر استفاده می شود.
  • در جعبه گفتگوی GUI برای ذخیره فایل از دستور uniputfile استفاده می شود.
  • برای فراخوانی جعبه گفتگو و خطا و هشدار, دستور errordlg به کار می رود.
  • برای ایجاد یک جعبه گفتگوی کلی در GUI از dialog استفاده می شود.
  • یک GUI با پسوند fig در متلب ذخیره می شود.
  • برای فراخوانی پیام هشدار در GUI از dialog استفاده می شود.
  • یک GUI با پسوند fig در متلب ذخیره می شود.
  • برای فراخوانی پیام هشدار در GUI از دستورات errordlg و dialog استفاده می شود.
  • برای تغییر فونت یک GUI به قسمت perference از منوی آن مراجعه می کنیم.
  • برای نمایش نمودارها در GUI از المان axes استفاده می شود.
  • در GUI تابع مورد نیاز برای ایجاد شی را با unicontrol فراخوانی می کنیم.
  • در یک GUI , برای ذخیره داده کاربردی در یک شکل از دستور guidata استفاده می شود.
  • در GUI , به کدی که برنامه ای در پاسخ به یک رویداد ایجاد می کند call back می گویند.
  • در GUI , المان Edit text برای مقدار متغیر و statictext برای مقدار ثابت می باشد.

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش پنجاه و ششم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی پروژه های متلب و پایتون محفوظ است.