" > آشنایی با متلب ( نکات کاربردی-17) | همیار پروژه | نکات کاربردی متلب
با ما تماس بگیرید
ساعت : 8 الی 23
09117983709 - 09330859275
(مشاوره و سفارش پروژه)
totop

آشنایی با متلب ( نکات کاربردی-۱۷)دوشنبه 06, جولای 2020

آشنایی با محیط Matlab

در ادامه آموزش های سایت همیارپروژه برنامه نویسی متلب ارائه خواهد شد .آموزشها از مقدماتی تا پیشرفته ادامه دارد و ما به شما کدنویسی در نرم افزار متلب را یاد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انجام پروژه متلب

دستور plot3 در متلب

دستور plot3 در متلب برای رسم خطوط به صورت سه بعدی به کار می رود . یک مثال مشهور در این زمینه را شرح می دهیم.

مثال

نتیجه: توجه کنید که محور عمودی برای متغیر t می باشد و دو محور افقی نیز به صورت دو تابع از متغیر t می باشند . دستورات xlable , ylable و zlable برای مشخص نمودن عنوان برای محور های مختصات می باشند.

دستور grid نیز باعث می شود که مقیاس ها بر روی دیواره های پشت شکل نمایش داده شوند تا سه بعدی بودن شکل به خوبی نمایش داده شود. دستور axis square نیز تعیین کرده است که دو محور افقی شکل با اندازه ای یکسان نمایش داده شوند که باعث می شود تغییرات دایره ای شکل منحنی در جهت سطوح افقی به خوبی مشاهده شود

کنترل در متلب

یافتن تابع تبدیل با دستور tf

مثال

ابتدا یک ماتریس ضرایب صورت تعریف می کنیم

سپس ماتریس دیگری با ضرایب مخرج تعریف می نماییم

با استفاده از دستور زیر تابع تبدیل کسر را می توانیم نمایش دهیم.

به صورت زیر:

یافتن صفرها و قطبها با نرم افزار متلب

در نرم افزار متلب برای یافتن صفر ها , قطب ها و بهره k تابع زیر می توان از دستورات خاصی استفاده نمود

دستور مورد نظر در نرم افزارمتلب

حال سیستم تعریف شده به صورت زیر را در نظر بگیرید

برای یافتن صفرها Z و قطبها p و بهره K دستورات زیررا وارد می نماییم

در اینصورت خروجی ها در کامپیوتر به صورت زیر نشان داده می شود:

فایل تابع

یک تابع حداقل دارای دو خط برنامه می باشد . خط اول آن دارای فرمت خاصی است که از سوی نرم افزار متلب تعیین می شود. لزومی به کاربرد عبارت یا کاراکتر پایانی نظیر عبارت end که برای دستوراتی نظیر if,while,for و ساختار switch ضروری می باشد , نیست . علاوه بر این , نام m file نیز باید با نام تابع یکسان باشد مگر اینکه اسم فایل دارای پسوند .m باشد. تعداد و نوع اسکالر , بردار یا ماتریس متغیر های ورودی و خروجی تابع توسط اولین خط غیر دستوری تابع تعیین می شود که در زیر شکل کلی آن آمده است

توضیحاتی که بلافاصله پس از اولین خط دستوری تابع آورده می شود, توسط متلب جهت ایجاد اطلاعات کمکی در مورد نحوه استفاده از آن تابع مطرح می شود . هنگامی که کاربر عبارت زیر را در پنجره فرمان متلب تایپ می کند

تمام اطلاعات اولیه ضروری در مورد آن تابع در پنجره ی فرمان ظاهر می شود . توضیحاتی که قبل از عبارت function آورده شود جز عبارتهای کمکی آن تابع نیست . توضیحات به همان شیوه ای که برای یک برنامه نوشته می شوند بیان خواهند شد به جز اینکه هر متغیری که در تابع استفاده می شود باید توسط نام هایی که برای متغییرهای ورودی استفاده می شود و یا توسط یکی از عبارت های تابع تعریف شود. متغیرهای خروجی می توانند اسکالر , بردار یا ماتریس و حتی متشکل از مقادیر عددی و یا رشته ها باشند. ممکن است تابع دارای هر تعداد از متغیر های ورودی باشد, که هر یک توسط علامت کاما از مابقی جدا شده است. متغیرهای ورودی نیز ممکن است اسکالر , بردار و یا ماتریس و حتی می توانند متشکل از مقادیر عددی یا رشته ها باشند . بنابراین اگر سه متغیر ورودی a و b و c را داشته باشیم , در این صورت اولین خط غیر دستوری تابع به صورت زیر خواهد بود

چندین مفهوم جهت ایجاد صحیح توابع وجود دارد. اولین نکته این است که لزومی در تطابق نام متغیرهایی که در تابع استفاده می شوند با نام های متناظری که هنگام فراخوانی تابع از طریق پنجره ی فرمان متلب , برنامه و یا توابع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند, وجود ندارد. یعنی این, مکان متغیر های ورودی در لیست آرگومان های داخل پرانتز است که چگونگی انتقال اطلاعات را تعیین می کند . بدین صورت که اولین آرگومان در عبارت فراخوانی , مقدار خود را به اولین آرگومان در خط تعریف ( اولین خط غیر دستوری) تابع انتقال می دهد و در مورد سایر آرگومانها فرآیند مشابهی طی می شود. نکته دوم اینکه نام هایی که برای هر آرگومان تابع انتخاب می شوند برای برنامه ی آن تابع به صورت محلی بوده و تنها زمانی دارای معنا خواهند بود که در متن برنامه ی تابع مورد استفاده قرار گیرند. اسامی مشابه می توانند در یک برنامه ی مجزا که این تابع را فرامی خواندویا در تابع دیگری که توسط این تابع استفاده می شود , بکار برده شود. اما اسامی که برای هر متغییر ورودی در عبارتهای فراخوانی تابع استفاده می شود , باید از همان نوعی اسکالر , بردار , ماتریس و یا رشته باشد که در برنامه تابع بکار رفته است , تا دستورات تابع همانگونه که کاربر انتظار دارد اجرا شوند.

در اینجا آشنایی با محیط متلب بخش شصت و چهارم به پایان رسیده است و در آموزش های بعدی به مباحث دیگر آموزش متلب می پردازیم. همچنین از شما مخاطبین عزیز سایت همیارپروژه دعوت می کنم که برای انجام پروژه متلب خود آموزش های ما را دنبال نمایید.

 

نویسنده: زهرا رستمی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حق نشر برای همیارپروژه – مرجع اصلی پروژه های متلب و پایتون محفوظ است.